Fitnessen In

Fitness zoeken

Plaats zoeken

Submenu

Nieuws

03-09-2013 De nieuwe fitnesshype: de 'twerkout'

23-08-2013 Cardiotraining niet goed voor gewichtverlies?

08-08-2013 Homeostage? De Fysiologische balans!

29-07-2013 Sport moet breder worden uitgedragen door fitnesscentra

18-07-2013 Manager ''met doping betrapte atleet'' Powell geeft fitnesstrainer de schuld

10-07-2013 Tips om snel af te vallen

02-07-2013 Jaloezie komt vaak voor in de sportschool! 

25-06-2013 Pff niet weer een nieuwe fitnesstrend?

20-06-2013 De nieuwste fitnessrage: Insanity

03-06-2013 Tabata training

23-05-2013 Fitnessgangers sporten vaak in ongewassen outfit

14-05-2013 Nieuwe fitnessrage met zwepen?

06-05-2013 Beperk Cardio

11-04-2013 Geen zin om naar de sportschool te gaan? Misschien zit het in uw genen!

14-03-2013 De nieuwe fitnesshit Zumba Toning

12-03-2013 Niet alleen sporten maar ook seks is gezond

01-03-2013 Betaalbare sportscholen?

08-01-2013 Afvallen door onderkoeling?

07-01-2013 Bezoekers sportschool wekken energie op

02-01-2013 Obstacles XRT is een geweldige fitness app voor de iPhone

03-12-2012 Ziek worden door bezoek aan de sportschool?

03-12-2012 Dik worden van alleen cardio doen?

Archief

 

Manager ''met doping betrapte atleet'' Powell geeft fitnesstrainer de schuld

De manager van de op doping betrapte sprinter Asafa Powell houdt een fitnesstrainer verantwoordelijk voor de positieve test van zijn pupil. De Jamaicaan zou tijdens krachttrainingen een mix van supplementen hebben gekregen om meer energie te krijgen.

 
„We hebben nog eens goed geslapen en alles op een rijtje proberen te zetten”, zei manager Paul Doyle. „Het is ons heel duidelijk geworden naar wie we nu moeten kijken. Hij heeft verschillende middelen voorgeschreven, maar we weten nog niet precies welk middel de positieve test heeft veroorzaakt.”

Bij Powell, oud-wereldrecordhouder op de 100 meter, werden sporen van het stimulerende middel oxilofrine aangetroffen. Zijn landgenote en sprintster Sherone Simpson werd eveneens positief getest op oxilofrine. Ze traint bij dezelfde Canadese fitnesstrainer als Powell.

Tips om snel af te vallen

Veel sporten maar niet afvallen?

Als je maar genoeg sport zul je van zelf wel afvallen is iets wat we regelmatig horen. In principe zou het kunnen, maar de praktijk laat vaak wat anders zien. De grootste reden hiervoor is dat wanneer je wilt afvallen er een negatieve energiebalans gecreëerd moet worden. Een energie tekort? Het lichaam zal pas vetreserves gaan aanspreken indien er een tekort is aan de energie die je lichaam binnen krijgt. Dat houdt dan in dat je met veel sporten dat energie tekort kan creëren? Ja, dat is een manier om een negatieve balans te creëren maar dat is niet de enige wijze om dit tot stand te brengen. Daarnaast zul je voor 1 kg vet ongeveer 100km moeten hardlopen. Niet iets wat we zouden aanraden. Alleen sporten is dus niet genoeg om snel afvallen te bevorderen. Slimmer is om een energietekort te creëren door een combinatie van sport met een goed voedingspatroon.

Wanneer je aan sport doet is het eveneens van belang om de juiste voedingsstoffen tot je te nemen. Een van de belangrijkste voedingsstoffen is proteine, dit waarborgt het behoud van spieren en is een goed supplement voor na het trainen.

Afvallen zonder hongergevoel

Er duiken steeds meer dieethypes op, op het internet en in de boekhandel. Veel van deze hypes hebben het over het ideale voedsel, zolang je dit eet zul je snel afvallen. Dit soort boeken praten alleen maar over hormonen en willen graag dat je tal van voeding elimineert of kiest voor alleen maar een soort voeding. Dit is echter niet waar afslanken over gaat. Afslanken in de basis is en blijft altijd een energie tekort, of wel een te kort aan geconsumeerde calorieën. Dit is de voorwaarde. Naast energieiname is het wel heel erg belangrijk dat je de juiste hoeveelheid macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) binnenkrijgt bijpassend bij je doel. Naast macronutriënten zul je ook moeten voldoen aan je benodigde micronutriënten (vitamines, mineralen, antioxidanten vezels en water) om gezond en vitaal te blijven. Als je wilt afslanken is het dus zeker wel belangrijk wat je precies eet, maar er zal altijd een energietekort moeten zijn. Hoe kan het dat er veel verschillende diëten die het niet over energietekort hebben wel werken? Als een voedingmethode wordt gebruikt waarin het eten zorgt voor veel verzadiging zal dit in veel gevallen resulteren in het consumeren van minder calorieën. Dan zal er op die manier een energietekort gecreëerd worden. Veel belangrijker is het dus om precies te weten hoeveel energie (calorieën) je tot je kan nemen om te kunnen afvallen. Dit zorgt er voor dat jij de baas bent over je eigen lijf en niks aan het toeval over laat.

Meeretenenafvallen

Iets wat veel verteld wordt in afslankland is dat er 6 keer per dag of meer kleine maaltijden genuttigd moeten worden om de stofwisseling op gang te houden. Zou je dit niet doen dan zul je niet afvallen of minder afvallen. Het gaat om de totale inname van energie (kcal) per dag wat er voor zorgt of je wel of niet afvalt. Of je dit in 2 maaltijden binnen krijgt of in 8 maakt niet uit. Het gene waar je wel op wilt letten met betrekking tot je stofwisselinghormonen (en andere hormonen) is dat je niet te weinig energie consumeert. Het lichaam is een slimme machine die probeert te overleven. Een te groot te kort zal voor het lichaam een reden zijn om de verbranding hier op in te stellen, juist, naar beneden in te stellen. Ook kan het lichaam wennen aan de energie die het voor lange tijd binnen krijgt. Dit is een van de redenen waarom veel mensen merken dat na een aantal weken tot maanden een dieet niet meer werkt en dat men stopt met afslanken. Heel belangrijk voor je stofwisseling naast niet te weinig eten is om dieetbreaks te houden. In zo’n dieetbreak wordt er gegeten op onderhoud. Dit zorgt er voor dat het lichaam zich weer gaat instellen op het feit dat er meer eten beschikbaar is. Daarnaast is het voor degene die het dieet volgt mentaal ook erg goed om om de zoveel weken even wat minder strikt te hoeven zijn.

Er zijn redenen waarom frequenter eten aan te bevelen is. De redenen hiervoor kunnen zijn dat de stofwisseling op gang blijft of dat je een verzadigd gevoel overhoud wanneer je vaker per dag een maaltijd neemt. Hoeveel eetmomenten je kiest, is een persoonlijke voorkeur. Als je maar aan het eind van de dag je aan de bij jou doel horende energie en voedingsstofbehoefte komt en deze maar niet overschrijdt.

Bron: http://www.fitness-weetjes.nl/

Jaloezie komt vaak voor in de sportschool

Superstrakke lijven, strakgespannen spieren en sixpacks. Je kijkt in de spiegel en ziet een rolletje over je sportbroek hangen. Je tilt je arm op: alsof er een kalkoen onder je arm hangt! Je draait je om en de cellulite schijnt door je broek. Jaloers kijk je naar je medesporters, waarom is het zo oneerlijk verdeeld in de wereld? Een op de tien vrouwen kijkt vol afgunst naar andere vrouwelijke sporters in de sportschool!

Geen wonder dat een likje make-up in de sportschool niet ongewoon is; ruim een op de drie vrouwen smeert wat lipgloss en waterproof mascara op haar gezicht voordat ze zich zwetend op de loopband begeeft. Sommige dames smeren de volle laag op hun gezicht: 7,5 procent gaat nooit zonder foundation, mascara, lippenstift en oogpotlood de deur uit.

Rode kop

Dat we ons niet al te veel aantrekken van anderen blijkt ook uit het feit dat vrouwen zich absoluut niet schamen voor hun rode sportgezicht. 'Ik stap zo de deur uit', aldus 68 procent van de vrouwen. 15 procent douchet nog wel even in de sportschool voordat ze zich op straat begeeft en 17,5 procent durft zich niet buiten de deur te begeven eer haar rode konen wat afgekoeld zijn.

Stiekem naar gespierde mannen kijken

Een op de tien vrouwen kijkt niet naar zichzelf in de spiegel, maar liever naar mooie, gespierde mannen. Het overgrote deel kan zich echter niet druk maken om al die strakke lijven in de sportschool: 'Ik heb wel wat beters te doen: sporten!' stelt 63 procent van de vrouwen. En 17 procent kijkt wel naar andere vrouwen, maar concludeert dan trots dat ze er zelf nog best mag zijn.

Pfff niet weer een nieuwe fitnesstrend?

Jawel: we hebben weer een nieuwe 'fitnesstrend': piloxing. Een mix van pilates, boksen en dansen. De afgelopen jaren hebben we al heel wat fitnessrages versleten maar we lijken er geen genoeg van te krijgen.

Hoeveel fitnesstrends hebben we de afgelopen jaren al gehad? Miljoenen mensen hebben zich al steppend in het zweet gewerkt. Aerobics was gigantisch populair onder de vrouwen en tai-bo deed het bij de mannen weer goed.

Daarna volgden bodypump, pilates, zumba, Sh'Bam en hoelahoepen. En we hebben funXtion, aquacylcing, insanity gehad; de één succesvoller dan de ander.

Piloxing: een blijvertje?
En nu dus piloxing. In Amerika is het al een begrip, met devote volgers als Hilary Duff, Kirsten Dunst en Emmy Rossum. Het zou de perfecte sport zijn om te werken aan balans en conditie. Klinkt goed, maar gaat het in ons land ook aanslaan? Raken we niet een keer uitgekeken op al die fitnessrages?

Sport-onderzoekers denken van niet. "Mensen gaan op voetbal en hockey omdat ze het leuk vinden. Bij fitness is dat anders. We fitnessen omdat we slank en fit willen worden en niet omdat we het zo leuk vinden. Mensen raken bij fitness sneller verveeld. Na een tijdje zijn we weer toe aan iets nieuws. Sportscholen moeten dus steeds weer iets anders uitvinden."
 
Niet voor watjes
Piloxing is geen sport voor watjes. Maar worden we er ook echt strakker en fitter door? Het is een fusie tussen boksen, dansen en pilates. Het is een heel zware les, waarbij je nooit stil staat. Een sessie bestaat uit veel bewegingen die je natuurlijk op de maat van de muziek uitvoert. Al je spieren werk je af waardoor je veel calorieën verbrandt en je echt spieren opbouwt. Dus wie weet is piloxing een blijvertje."